sobota, 26 lutego 2022

Nauka Języka obcego, jak za to się wziąć na 100%.

Język obcy



Z nowym rokiem często postanawiamy, że nauczymy się j-obcego. Co zrobić by wytrwać w tym postanowieniu ? Jak uczyć się j-obcego ? Ja postanowiłam,  że w tym roku nauczę się mówić w j-angielskim i że nauczę tego języka moje córki. Ogólnie bardzo żałuję, że od małego nie wprowadzałam angielskiego jako drugiego języka dla nich. Jednak jestem zdania, że na nic w życiu nie jest za późno. Często łapie się na tym, że ciągle czuje, że jestem na etapie początkowym nauki j-obcego. Wciąż kupuję książki dla początkowych.. A gdyby tak rzucić się na głęboką wodę ? Ja właśnie teraz tak robię. Uczę się języka w języku którego się uczę. Jednak te metodę polecam osobom, które już podstawy danego języka znają, albo uczyli się danego języka w szkole ale mają obawy że nic nie umieją. Uwierzcie, że język nie używany tak naprawdę z naszego mózgu nie znika, tylko leży zakurzony w jakimś ciemnym kącie naszego mózgu. Kiedy odświeżymy dany język to mózg zaskoczy i zdziwisz się jak wiele tak naprawdę umiesz, rozumiesz.

Moje sposoby nauki języka obcego


1 Czytaj książki w danym języku. Ja czytam moim dzieciom bajki. Oczywiście tłumaczymy sobie zdania, słowa na j-polski. Nie podpowiadajcie dzieciom. Ja pytam je jako pierwsze, jak myślą, co znaczy dane słowo, a całe zdanie ? Bo czasami dziecko może nie znać danego słowa, ale może z kontekstu wydedukować co znaczy te słówko.

2 Oglądaj filmy, bajki w danym języku. Gdy zaczynasz to polecam oglądać bajki np. Caillou, prosty język, wiele życiowych zwrotów, wyraźnie mówiący lektor. A gdy już jesteś na wyższym poziomie, czujesz że chcesz podnieść trudność, zacznij oglądać filmy, seriale. Na początek polecam proste lekkie seriale np. sex and the city, lipstick jungle, friends itd.. Potem możesz zacząć oglądać kryminały i bardziej tematyczne seriale, filmy, filmy dokumentalne. 

3 Słuchaj w ciągu dnia słówek, jak się je wymawia, co znaczą. Na Youtubie jest mnóstwo takich filmików typu 1000 podstawowych słów danego języka itd. Słuchaj jednej listy słów przez tydzień a zobaczysz efekty. Wzbogacisz w ten sposób swoje słownictwo.

4 Ucz się z kanałów do nauki, ja od siebie polecam :BBC kliknij ,  Daily English kliknij . Ja zwłaszcza korzystam z Dalily English z kursu English Today Beginner . To tak dla odświeżenia języka. 

5 Graj w gry planszowe, w języku angielskim. Ja kupiłam kilka gier do nauki słówek. Przykładowe gry:
Językomania , Na tropie angielskich słówek, Twórz też własne gry, zagadki.

6 Fajną metodą, jest metoda fiszek. Najlepiej gdy tworzysz je sam. Pamiętaj by na fiszce wypisać wyrażenie z użyciem danego słowa. To pozwoli Ci szybciej zapamiętać dane słowo i to w jakim kontekście możesz go użyć. 

7 Ucz się piosenek w danym języku. Jest to bardzo przyjemna forma nauki i bardzo popularna. Mniej popularną metodą jest nauka wierszy w danym języku. A tak samo daje fajne, konkretne rezultaty. 

8 Czatuj, pisz maila z osobami z danego kraju, którego języka chcesz się nauczyć. Bardzo fajna forma, ja uwielbiam poznawać nowe osoby. A im więcej znasz języków tym więcej możesz mieć znajomych. Znajomych z całego świata.

9 Lekcję z nativ speakerem, jak nie masz możliwości czatowania, mailowania z osobą z innego kraju to możesz skorzystać z płatnych portali, które dają Ci możliwość rozmowy z nativ speakrem. Jest to osoba biegle posługująca się danym językiem. 

10 Ucz się w parze. Fajnie uczyć się z kimś jeszcze, wtedy możecie między sobą konwersować w danym języku, pytać siebie nawzajem słownictwa. 

Podsumowanie

Nauka języka nie jest łatwa, gdy myślimy o tym procesie. W momencie gdy te naukę traktujemy jako zabawę, coś naturalnego, czasem nawet nieświadomego, wtedy jest łatwiej. Bo nasz mózg uwielbia rozwiązywać zagadki a język to nic innego jak cudowna, nieskończona łamigłówka.  Taki kod, umysł jeżeli mu pozwolimy chętnie go rozkoduje. Musimy mu tylko dać na to czas, bo nic nie przychodzi od zaraz, już, natychmiast. Oczywiście istnieją ludzie tz. poligloci i oni w mig uczą się języków. Jednak taki zwykły Kowalski powinien dać sobie przynajmniej rok na naukę. Ja właśnie dałam sobie rok, dwa lata. Jakie będą efekty przekonam się z czasem. I chętnie się nimi z Tobą podzielę. 

Pozdrawiam
Aneta

PS Daj znać czy uczysz się jakiegoś języka obcego, jakiego ? Napisz jak Ci idzie ? Jakie metody do nauki polecasz ?

2 komentarze:

  1. Ja często ostatnio uczę się na aplikacjach w telefonie i słucham podcastu kwadrans na angielski i faktycznie widzę dużą poprawę ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Chciałabym kiedyś podszkolić swój niemiecki (w Niemczech mam siostrę), nieco francuski i oczywiście angielski. Z angielskim idzie naturalnie, bo zaczęłam częściej słuchać muzyki po angielsku i zwracać uwagę na tekst, a także oglądać filmiki po angielsku. Do niemieckiego i francuskiego nie mogę przysiąść, chociaż je bardzo lubiłam i szło mi całkiem nieźle z niemieckim w gimnazjum i z francuskim w liceum :D

    OdpowiedzUsuń